Przejdź do głównej zawartości

Rejestracja samochodu w Niemczech

Grzechem jest mieszkać w Niemczech i nie korzystać z dobrodziejstw tamtejszych dróg. Mamy do dyspozycji sporo autostrad, dróg ekspresowych i tzw. landówek, których prędkość przelotowa poza miastami i innymi ograniczeniami wynosi 100 km/h.  W przeciwieństwie do Polski, landówki w większości mają skrzyżowania bezkolizyjne a światła czy zwykle skrzyzowania zdarzają się niezwykle rzadko.  Pół biedy jeśli mieszkasz w dużym mieście, gdzie dostęp do komunikacji miejskiej jest przyjemny i łatwy, gorzej jesli mieszkasz gdzieś poza miastem. W Niemczech nie ma typowych Autokarów jeżdżących ze wsi do wsi, a nawet jeśli już tego typu linie są, to kursują 3 razy na dobę (przy najmniej u mnie w 10 tys miasteczku). Także prędzej czy później przy odłożeniu pewnej sumy pieniędzy, albo wzięciu odpowiedniego kredytu samochodowego (które są śmiesznie tanie w porównaniu do polskich ) przyjdzie ochota na kupno i rejestracje samochodu. Ale zanim wyjaśnię, jak to wygląda, opiszę pewien proceder który często jest przez polaków czyniony, a mianowicie:

Czy jest sens rejestrować pojazd w Polsce? 

Porównując opłaty ubezpieczenia, podatek drogowy oraz przegląd, który nie jest tak rygorystyczny jak w Niemczech,  wielu polaków skusza się na rejestrację pojazdu w Polsce. Czy jest to legalne? Tylko w pewnych okolicznościach. Jeśli studiujesz w Niemczech masz prawo korzystać z samochodu zrejestrowanego w dowolnym kraju UE tak długo jak studiujesz. Jesli przyjechałes już samochodem z Polski, pracując tymczasowo, również możesz poruszać się bez przeszkód. CO innego, jeśli zamierzasz zostać tu na stałe, masz meldunek to masz prawny obowiązek przerejstrować samochód w ciągu pół roku. W niektórych Landach zezwala się na rejestracje po dłuższym okresie czasu, jeśli zadeklaruje się w urzędzie skarbowym opłacanie podatku.
W skrócie, zamierzasz tu pracować, zostać na dłużej niż pół roku? Musisz go przerejestrować, a nowo zakupiony pojazd rejestrować tylko w Niemczech. Wielu z nas nie bacząc na tego typu przepisy jeździ polskimi samochodami wiele lat po niemieckich drogach i nic złego się nie dzieje. Nalezy jednak wiedzieć, że jeśli coś takiego wyjdzie mozemy liczyć się z nieprzyjemnościami, włącznie z odkręceniem tablic i zabraniem dowodu. Więcej w Niemcy odkręcają tablice.



Bye bye :)


Masz już samochód? 

Niestety nie mam pojęcia jak wygląda w Niemczech procedura przerejestrowania pojazdu z innych krajów w UE, podobno do prostych nie należy. No dobra, kupiłeś już swoje upragnione auto, albo dopiero wybrałeś, co dalej? Jeśli kupujesz z salonu albo Autohausu droga jest prostsza, ponieważ większość formalności załatwia za Ciebie pracownik firmy i najczęściej na drugi dzień masz już auto do odebrania. W zasadzie jedyne co potrzebujesz to wybrać firmę ubezpieczeniową i podać numer eVB (potwierdza ubezpieczenie), napisać upoważnienie, oddać swój dowód osobisty (tak się często praktykuje w Niemczech, w Polsce nie do pomyślenia) oraz skan potwierdzenia zameldowania. Częstu na miejscu pracownik podaje formularz do wypełnienia zeznania podatkowego wraz ze swoim kontem, z którego regularnie co roku będzie odprowadzana odpowiednia kwota (w zależności od samochodu od 0 do nawet kilkuset euro rocznie!).  Pozostaje nam czekać do następnego dnia i odebrać samochód z tablicami i naklejkami :)



Kupując auto w Autohausie, proces rejestracji
załatwi nam pracownik, często zrobi nowy przegląd
(jeśli ma do dyspozycji odpowiedni warsztat),
badanie spalin, doradzi w wyborze ubezpieczenia i najczęściej
dostaniemy roczną gwarancję ;-)

No spoko, ale co to jest ten numer eVB? 

W Niemczech podobnie jak w Polsce istnieje obowiązek posiadania ubezpieczenia OC. Różnica polega tylko na tym, że za Odrą ubezpieczenie nie przechodzi na kolejnego właściciela. Kupując nowy, czy używany samochód musimy go najpierw ubezpieczyć. Możemy zrobić to na 2 sposoby. Zadzwonić i umowić się z agentem ubezpieczenia (co trochę trwa) lub wybrac ubezpieczenie przez internet. Fajną stroną, która posiada dostęp do wszystkich ubezpieczeń w Niemczech (nie tylko samochodowych), jest Check24. Podajemy swoje dane, dane pojazdu, następnie strona porownuje ubezpieczenia i przekierowuje nas na wybrane. Po podaniu danych osobowych, dostajemy tzw wstępne ubezpieczenie ważne od dnia zarejestrowania pojazdu. Tym potwierdzeniem jest elektroniczny nr eVB, które podajemy w urzędzie przy rejestracji lub przy ewentualnej kontroli Policyjnej, w ciągu kilku dni dostajemy na meila potwierdzenie ubezpieczenia ze sposobem płatności, zawsze możemy z niego zrezygnować i wybrac inne w przeiągu 14 dni bez podania przyczyny, tak działa prawo w Niemczech. Oczywiście jesli nie zaplacimy ubezpieczenia, ubezpieczyciel również może z nami umowę zerwać.


Nie dam zapłacić handlarzom, kupuję prywatnie!

Kupując auto prywatnie, samochody najcześciej są tansze. Niestety w ten sposób jest to loteria, jeśli mamy szczeście i znamy się na samochodach, trafimy na pojazd w dobrym stanie. Niestety rynek przesycony jest szrotem zapakowanym w ładny papierek, a wyegzekwować ewentualne szkody trzeba będzie najprawdopodobniej przed sądem.


Panie, jeździ skręc hamuje, po nowe to do Salonu!

No dobra,wybralismy ten właściwy, ale co dalej? I tu się zaczynają schody. W Niemczech najczęściej poprzedni wlasciciel wyrejestrowywuje pojazd przed sprzedażą, tzn że stoi sobie na parkinu bez tablic. Prawo w Niemczech działa tak, że jesli z auta nie korzystasz możesz sobie je wyrejestrować i od tego momentu nie generuje żadnych kosztów. Oczywiście zdarzają się osoby, co sprzedają zarejestrowane, ale wtedy musi zaufać kupującemu że przerejestruje na siebie.
Kupujemy pojazd bez tablic. Mamy kilka możliwości, dogadać się ze sprzedającym by auto postalo max kilka dni a Ty spokojnie załatwisz sprawy w swoim urzędzie. Opcja najtańsza ale upierdliwa, zwłaszcza jak mieszkasz daleko. Drugą opcją jest kupno żółtych tablic wywozowych.  Ważne są 5 dni, można je zakupić w każdym Zulassungstelle (opcja przydatna gdy auto znajduje się daleko od nas). Za Tablice wraz z krótkim ubezpieczeniem płacimy różnie, średnio ok 80 euro. Trzeba pamiętać by tymi tablicami nie wyjezdzac poza Niemcy, jest to w teorii zabronione. Trzecią opcją, najprostszą jest po prostu wezwanie lawety, ale koszty są jeszcze wyższe.
No dobra, jakoś dojechaliśmy do domu :) Co dalej? Potrzebujemy następujące dokumenty:

- Dowód osobisty lub Paszport
- Numer eVB
- Zulassungsbescheinigung Teil 1, czyli coś jak u nas dowód rejestracyjny
- Zulassungsbescheinigung Teil 2, czyli cos, jak u nas karta pojazdu
- Anmeldebescheinigung czyli potwierdzenie zameldowania
- Ważny TÜV, inaczej Hauptuntersuchung, który zawsze wydawany jest na osobnej kartce podczas badania technicznego pojazdu
- Poprzednie tablice, w przypadku gdy pojazd nie został wyrejestrowany.
- Odpowiedni wniosek o rejestrację, dostępny do pobrania na miejscu
-Wypełniony wniosek odnośnie podatku samochodowego, również na miejscu
-Potwierdzenie zapłaty za rejestrację

Oczywiście, gdy mamy problemy z wypełnieniem wniosków, znalezieniem odpowiednich urzędnicy doradzą i podpowiedzą. Nie ma co się bać, jednak ze słabą znajomością językową może być problem.

Pobieramy numerek, czekamy na swoją kolej, podchodzimy do okienka, gdy wszystko się zgadza, dostajemy świstek :) Następnie udajemy się do firmy, która wydaje tablice. Zasada jest prosta. Im dalej firma znajduje się, tym tablice będą tańsze.
Z naszymi ukochanymi tablicami udajemy się do zulassungstelle po naklejki i dokumenty. Od tego momentu mozemy jezdzić! Aaaa... zapomniałbym o jednym
Żeby jeździć po większych miastach, w których obowiązuje strefa zakazu dla samochodów, które najbardziej kopcą, potrzebujemy specjalnej naklejki. Tzw. grüne Umweltplakette. Jest ona wydawana w prawie kazdym warsztacie i jeszcze w paru punktach. Musimy okazać dowód rejestracyjny i gdy nie ma przeciwskazań, opłacić kilka euro. Następnie naklejamy na szybe i jeździmy gdzie chcemy.
Wbrew pozorom cała procedura trwa podobnie jak w Polsce, no może poza załatwianiem tymczasowych tablic. Ceny? Rozbieżność jest wysoka, wszystko zalezy od Landu, miasta. Mnie się udało zmieścić w 85 euro. Zakłada się że 100 euro trzeba mieć. Co ciekawe dopłata do tzw. Wunschkennzeichen jest duzo nizsza niż w Pl. U mnie  w urzędzie wołali 15 euro :)

A Wyjak uważacie, czy procedura jest bardziej skomplikowana niż w Polsce? Dajcie znać co o tym uważacie. Ma ktoś może doświadczenie z rejestracją pojazdu w De?


Plakietki obowiązują również auta z zagranicy!







Komentarze

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem pod wrażeniem. Świetny artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę przyznać, że sama rejestracja pojazdu jest niezwykle ważna i należy widzieć jakie są związane z tym koszty. Mi bardzo w zrozumieniu tego tematu pomógł wpis z https://kioskpolis.pl/koszt-rejestracji-auta-ile-kosztuje-rejestracja-pojazdu-sprowadzonego-z-niemiec/#kotwica4 i jestem zdania, że na pewno ta wiedza mi się przyda.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja także jakoś nigdy nie miałam takiej potrzeby aby tam rejestrować samochód. Zresztą jak czytałam na stronie https://ezoterycznypoznan.pl/warto-wiedziec/237-potrzebujesz-transportu-samochodu-laweta-przewieziesz-wiecej-niz-auto to zawsze można wynająć lawetę aby go przewieźć.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jeśli chodzi o mnie to ja mam samochód kupiony w Polsce i niestety ostatnio podczas jazdy przydarzyła mi się jego awaria. Muszę przyznać, że wtedy z opresji ocaliła mnie pomoc drogowa http://drogowipomocnicy.pl/ która bardzo sprawnie mnie zholowała.

    OdpowiedzUsuń
  13. Właśnie ja niedawno jechałam w tym kierunku i jak jeszcze byłam w kraju to niestety, ale moje auto się nagle zepsuło. Fajnie, że wtedy pomoc drogowa https://pomoc-drogowa-katowice.pl/ bez najmniejszego problemu mnie zholowała do warsztatu.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wszystkim osobom zastanawiającym się nad zakupem samochodu moge zdecydowanie polecić oferte ze strony https://www.uzywanejaknowe.pl/nasze-salony/ . Znajdziecie na niej ofertę używanych samochodów na które otrzymacie gwarancje po zakupie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeśli chodzi o mnie to ja przede wszystkim teraz skupiam się na tym, aby moje auto było cały czas sprawne. Nawet niedawno miałem okazję przeczytać w https://nietraceglowy.pl/profesjonalna-pomoc-drogowa-podstawowe-informacje/ jak wygląda sprawa profesjonalnej pomocy drogowej w przypadku awarii auta.

    OdpowiedzUsuń
  16. W sumie ja również od razu mogę każdemu polecić niezawodną pomoc drogową https://wawa-hol.pl/ na której wiem, że zawsze mogę polegać. Jestem zdania, że warto jest mieć takie namiary gdyż nigdy nie możemy być pewni czy auto akurat nam się nie zepsuje w trasie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Sama rejestracja jest faktycznie bardzo ważna, ale myślę, że również dość istotną sprawą jest możliwość transportu pojazdu na lawecie. Wiem z doświadczenia, że właśnie pomoc drogowa https://pomocdrogowagdansk.pl/ posiada taką możliwość.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  19. Faktycznie samo posiadanie samochodu jest fajne, ale jak to pojazd mechaniczny to również i ten może nam się po prostu zepsuć. Właśnie dlatego ja chętnie odstawiam moje auto do serwisu http://autoserwis-bialystok.pl/ gdzie na pewno będzie bardzo dokładnie sprawdzone i naprawione.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja posiadam również pojazd kupiony w tym kraju i oczywiście przyjechał on do mnie na lawecie. Jestem przekonana, że dzięki pomocy drogowej https://pomocdrogowa.i-poznan.pl/ udało mi się to wszystko bardzo sprawnie zorganizować.

    OdpowiedzUsuń
  21. Myślę, że samo już posiadania auta jest pewną odpowiedzialnością i w każdym razie dobrze jest wiedzieć gdzie go najlepiej serwisować. Ja w takich sytuacjach zazwyczaj korzystam z warsztatu https://autokorbas.pl/ i dla nich nie ma rzeczy niemożliwych.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ogólnie gdy już chcemy przewieźć pojazd do naszego kraju i nie ma on rejestracji ani ubezpieczenia to musi on jechać na lawecie. Ja do takich prac za każdym razem biorę zaufaną pomoc drogową https://kuta-autoserwis.pl/ na której wiem, że warto polegać.

    OdpowiedzUsuń
  23. Faktycznie tak jak napisali poprzednicy to bardzo ważną sprawą jest właśnie to aby wiedzieć również która pomoc drogowa jest na pewno godna uwagi. W każdym razie ja jestem zdania, ze zawsze nawiązanie współpracy z https://pomocdrogowagdansk.pl/ jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń
  24. Jeśli planujecie zakupić samochód to możecie również rzucić okiem na to, co w ofercie ma salon KIA Lublin: https://technotop.pl/kia/samochody-nowe/ . Znajdziecie tam wiele różnych modeli samochodów marki KIA. Myślę, że ich propozycje mogą Wam przypaść do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  25. Korzystałem niedawno z usług firmy https://www.pomocdrogowalublin.pl/ i jestem bardzo zadowolony. Mieli świetne podejście do klienta, szybko zidentyfikowali problem i zaproponowali skuteczne rozwiązanie. Cieszę się, że mogłem polegać na tak kompetentnych specjalistach w trudnej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
  26. Usługi https://zakrzewski-holowanie.pl/ uratowały mój dzień, gdy mój samochód zepsuł się w drodze do pracy. Ich szybka reakcja i profesjonalizm były imponujące. Zespół był kompetentny i bardzo pomocny, co pozwoliło mi uniknąć dalszych problemów. Jestem bardzo zadowolony z ich pracy i polecam ich każdemu, kto potrzebuje solidnej pomocy drogowej.

    OdpowiedzUsuń
  27. Nikt z nas nie lubi myśleć o możliwości wystąpienia awarii czy wypadku na drodze, ale zawsze warto być przygotowanym. Strona https://eurohol.pl/ oferuje abonament na usługi pomocy drogowej, co jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które często podróżują. Dzięki stałemu dostępowi do profesjonalnej pomocy, można czuć się bezpiecznie na każdej trasie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Sparkasse, czyli kto to Panu spier...ił

Ten wpis dotyczyć będzie tego, jak działa bankowość w Niemczech na przykładzie banku ,,Sparkasse". Jest to jedna z najbardziej z rozbudowanych sieci Bankowych w Niemczech. W porównaniu do konkurencji posiada najwięcej Bankomatów, filii. I tu spotykamy się z pierwszym problemem. Jeśli podobnie jak rodowici Niemcy lubimy gotówkę i rzadko korzystamy z kart płacąc w sklepach - ten czynnik jest bardzo ważny, ponieważ w Niemczech bardzo ciężko jest znaleźć bank, który umożliwia darmowe wypłaty z obcych bankomatów. To prawda, większość Niemieckich Banków karze sobie płacić i to nie małe kwoty za wypłatę z obcych bankomatów (Sparkasse ok 5 Eur). Z tąd liczba bankomatów jest ważna. W Niemczech płatność kartą niestety nie jest tak oczywista jak w Polsce, gdzie już nawet na straganach pojawiają się terminale płatnicze. Nie ma mowy, poza dużymi sklepami radzę za każdym razem pytać o płatność bezgotówkową i co ciekawe w większości otrzymamy odpowiedź negatywną. Niemcy kochają gotówkę i nie chc

Niekonwencjonalny sposób nauki języka

Witajcie! Dzisiaj chciałbym przedstawić Wam dość ciekawy sposób na naukę słówek w języku obcym. Niestety, są to głównie słówka techniczne, jednak jak najbardziej wykorzystywane w życiu codziennym. Każdy z nas posiada co najmniej jednego smartfona, jest to rzecz niemalże niezbędna, dla większości, do życia. Najbardziej popularnym systemem wykorzystywanym obecnie w smartfonach jest android. Drugim po nim w Polsce jest system Microsoftu, wp 8.1 lub 10. Niektórzy będą się ze mną kłócić, że w Polsce na drugim miejscu jest ios, jednak nie to będzie tematem mojego wpisu. Skoro mamy komputer w kieszeni, dlaczego nie korzystać z tego? Sam posiadam Lumię 735, która działa właśnie na systemie Windows Phone 10. Jest to dla niektórych dość leciwy sprzęt, jednak dla mnie w sam raz :-) Dlaczego chwalę się telefonem powiecie? Ano dlatego :D Cortana wg Wikipedii A więc w dużym skrócie, w kieszeni posiadam wirtualną asystentkę do rozmów! Dokładnie, możemy zadawać jej pytania, a ona na podstawie danyc

1000 km Samochodem

Miejscowosć skąd pochodzimy, a gdzie pracujemy dzieli odleglość ok 950 km. Można ją pokonać w wieloraki sposób. Najszybciej samolotem, jednak tanie linie lotnicze lądują na lotnisku oddalonym od nas ok 200 km, a nic ze sobą nie zabierzemy. Mamy do dyspozycji pociąg (jednak ani ekonomicznie ani czasowo się to nie oplaca), mini busy, za które podziękowalismy od wczesniejszej podróży do Holandii, autokary i znany nam Bla bla car. Jednak, jak wiecie, dorobiliśmy się w końcu własnych czterech kółek, chcialbym podzielić się wrażeniami i uwagami z podróży. Naszym bohaterem jest miejski samochód z silnikiem 1.0 Peugeot 108. Nie jest to idealne wozidło na długie dystanse, jednak jak widać, można w miare komfortowo w maksymalnie dwie osoby się przemieszczać. No dobra, ale w jaki sposób można się do podróży przygotować? Co sprawdziłem: Poziom płynów, była to formalność, ponieważ we wrześniu wszystkie były wymieniane, nie zmienia to faktu że jest to minimum do sprawdzenia Oświetlenie. Wyposaż